(klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Coloriet [diptych] 01

2021

Coloriet [diptych] 02

2021

Dans la nymphée

2021

'antitelephoning Monet' Boswachterij Westerschouwen, Schouwen-Duiveland

De verwoeste stad (Ossip Zadkine, 1953)

2021

  Plein 1940, Rotterdam (Rijksmonument)

Dialogue I [diptych]

2021

"What is nature telling us? Nature does speak to us, not perhaps in a human voice, but nature is telling us something, dialogue with us, and we have to respond” Fred Dalmayer, filosoof en politicoloog [bron: link] • Tweeluik, Hahnemühle Photo Rag fine art paper • Zwarte aluminium lijst (68 x 38 cm) + passe partout (wit) en museumglas • Oplage 5  

Dialogue II [diptych]

2021

"What is nature telling us? Nature does speak to us, not perhaps in a human voice, but nature is telling us something, dialogue with us, and we have to respond” Fred Dalmayer, filosoof en politicoloog [bron: link] • Tweeluik, Hahnemühle Photo Rag fine art paper • Zwarte aluminium lijst (68 x 38 cm) + passe partout (wit) en museumglas • Oplage 5

Domeinen #01

2021

Zwevend dier, #ghostwoodnationalforest

Domeinen #02

2021

Gestipt dier, #closeenough

El Dorado #01

2021

El Dorado #02

2021

Gekleurd, gebroken, gebrand

2021

Gezicht op Zierikzee

2021

'Nationaal Park Oosterschelde'

Helling

2021

In fluïdum

2021

In de fysica is fluïdum een vloeistof of gas dat continue van vorm veranderd onder invloed van een externe kracht. Kijkende naar de basaltblokken, hier toegepast als bekleding van een golfbreker, kwam de uitdrukking ‘onder druk wordt alles vloeibaar’ in me op. Basalt is een uitvloeiingsgesteente dat ontstaat door de stolling van lava. Het opkomend tij van de Oosterschelde vormt een mistige waterweg tussen de blokken. De continuïteit in de puzzel-achtige structuur van de natuurlijke zeshoekigheid geeft het basalt de mystiek van oneindigheid. Basaltzuilen zijn vrijwel niet meer beschikbaar in steengroeven en worden voor waterkeringen na 1980 nauwelijks meer toegepast. De meeste groeven met zuilen zijn in Europa inmiddels weer natuurgebied. • Foto in lijst (50 x 70 cm), mat zwart aluminium, zwart passe-partout met zwarte kern • Oplage 5    

Nebula III [tryptych]

2021

Nebula I, II & III
Nationaal Park Oosterschelde
12 mei 2021 • oplage 5 (per deel) HD fotoafdruk (Kodak Endura, mat) op alu-dibond in baklijst (notenhout, 15 mm profiel, 54,4 x 79,4 cm)

Nebula II [tryptych]

2021

Nebula I, II & III
Nationaal Park Oosterschelde
12 mei 2021 • oplage 5 (per deel) HD fotoafdruk (Kodak Endura, mat) op alu-dibond in baklijst (notenhout, 15 mm profiel, 54,4 x 79,4 cm)

Nebula I [tryptych]

2021

Nebula I, II & III
Nationaal Park Oosterschelde
12 mei 2021 • oplage 5 (per deel) HD fotoafdruk (Kodak Endura, mat) op alu-dibond in baklijst (notenhout, 15 mm profiel, 54,4 x 79,4 cm)    

Pteridomania

2021

Pteridomania or Fern-Fever was a Victorian craze for ferns. Decorative arts of the period presented the fern motif in pottery, glass, metal, textiles, wood, printed paper, and sculpture, with ferns appearing on everything from christening presents to gravestones and memorials” [bron: wiki]
Varens vormen een zeer oude plantengroep waarvan fossielen bekend zijn uit het midden van het Devoon, het tijdperk waarin de eerste echte bossen ontstonden zo’n 400 miljoen jaar geleden. Deze foto is gemaakt in een particulier opengesteld landgoed nabij Renesse (Schouwen-Duiveland). Je loopt er in betrekkelijk korte tijd een betoverende omgeving binnen door de vele varens die er groeien. Een sierlijke plant met veel verfijning. Wegens de afwijkende anatomie van varens ten opzichte van hogere planten spreekt men van bladen of veren, niet van bladeren.
In Nederland bestaan geen oerbossen meer. Het Beekbergerwoud was gelegen tussen Apeldoorn en het lintdorpje Klarenbeek en werd in 1871 ontgonnen. Al eeuwenlang gold er de invloed van de mens, onder andere door kap en aanplant. Toch heeft het naam verworven als het 'laatste oerbos' van Nederland.
Het zwart in de schaduwpartijen komt op het licht glanzende Hahnemühle Baryta papier goed toch zijn recht als achtergrond decor voor het voorjaarsgroen hier te zien.
• Massief elzenhouten lijst (donkerbruin, 2,7 mm), buitenformaat 26,1 x 33,6 cm,     passe-partout en museumglas • Oplage 5

Spiegellezing #01

2021

Spiegellezing #02

2021

Tijdsrek 01_vierluik totaal

2021

Tijdsrek 02_vierluik totaal

2021

Tijdsrek 03_vierluik totaal

2021

Tijdsrek 04_vierluik totaal

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie I_1/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie I_2/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie I_3/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie I_4/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie II_1/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie II_2/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie II_3/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie II_4/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie III_1/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie III_2/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie III_3/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie III_4/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie IV_2/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie IV_3/4

2021

Tijdsrek, lichtgolvend | Serie IV_4/4

2021

't Oude Vuur (Dunescape, Burgh-Haamstede)

2021

#struinen #kopvanschouwen #kruidvlier #sambucus ebulus

Trident

2021

Als symbool, in kunst en mythologie komt de drietand voor in diverse culturen. Trident is een Frans woord en op zijn beurt weer ontleent aan Latijn; tri is drie en dent betekent tanden. De drietand staat het meest bekend als het traditionele wapen om vis te spiesen, maar komt bijvoorbeeld ook voor in het Hindoeïsme als ‘Trishula’, één van de attributen van de god Shiva. In de astronomie is het symbool voor de planeet Neptunus ook een drietand ♆. De drietand op deze foto wordt vastgehouden door Neptunus, de zeegod. Het huidige beeld op de torenspits van het Stadhuismuseum in Zierikzee dateert uit 1964. Een verguld beeld wat dienst doet als windwijzer, wakend over de stad. De drietand die hij vast houdt komt van een eerder exemplaar uit 1853. De foto is genomen op de ‘Hem’ (Schuithaven) in Zierikzee. Fietsend het ‘Hoeltje’ af, het smalste straatje van de stad, viel mijn oog erop: Neptunus rees, zo beeldde ik me in, op vanuit de winterse kastanjebomen. Deze zwart-wit afdruk op alu-dibond is uitgevoerd in glans, met name het zwart reflecteert daarmee meer. De weerspiegeling van de drie stammen van de kastanjes creëeren een extra laag in het beeld, in dialoog met de omgeving.
• HD foto afdruk op alu-dibond (incl. ophangsysteem) • Oplage 5

Wentelwereld

2021

In Zeeland behoren de duinen langs de kust tot de hoogste delen van de provincie. De duinen behoren tot de enige delen van de Zeeuwse eilanden die gevrijwaard bleven van watersnoodrampen. Hier zijn ook de oudste sporen van bewoning gevonden, herleidbaar tot 15.000 jaar geleden. Het oude duinlandschap is ontstaan in het vroeg-Atlanticum zo’n 9.000 jaar geleden. Duinen zijn de eerste natuurlijke dijken waarachter Zeeland is ontstaan en vormen samen 60 kilometer van de Zeeuwse kust. “We have dictated what plants grow and where. We’ve pocked and deformed the Earth’s crust with mines and wells, and we’ve commandeered a huge fraction of its freshwater supply for our own purposes. What is new is the idea that we might want to deform the Earth intentionally, as a way to engineer the planet either back into its pre-industrial state, or into some improved third state.
Some scientists see geo-engineering as a last-ditch option to prevent us from cooking the planet to death. Others fear that it could have unforeseen—and possibly catastrophic—consequences. What many agree on, however, is that the technology necessary to reshape the climate is so powerful, and so easily implemented, that the world must decide how to govern its use…”
[bron: The Atlantic, Greame Wood] • HD fotoafdruk op alu-dibond, in aluminium artbox (incl. ophangsysteem)  

West-Kruiskade #02

2021

'Winkelwagen (boodschappen-car)'

West-Kruiskade #03

2021

'Oracle Shades'

West-Kruiskade #04

2021

'Translucide en blue et rouge'